Swaziland & Townshiptour - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Patrick en Inge - WaarBenJij.nu Swaziland & Townshiptour - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Patrick en Inge - WaarBenJij.nu

Swaziland & Townshiptour

Door: Patrick & Inge

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Inge

12 September 2015 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Beloofd = beloofd, hierbij onze volgende blog weer 
We zijn net terug van onze 3-daagse minivakantie naar Swaziland en het zuiden van het Krugerpark. Woensdagochtend op de heenweg zijn we op aanraden van één van de homeowners langs de Georoute bij Barberton gereden. Dit was zeker de moeite waard want de route gaat door de bergen en bevat allerlei mooie uitzichtpunten. Vervolgens kwamen we Swaziland via een minigrensovergang binnen. Na een superslechte weg (met allemaal gaten) van 20 km konden we echt gaan genieten van de natuur dat Swaziland te bieden heeft. Na wat rondgereden de hebben in de natuur en de dorpjes kwamen we er achter dat Swaziland echt een ander land is dan Zuid-Afrika.
In ZA staan de wegen, bezienswaardigheden en restaurants redelijk tot goed aangegeven. Tijdens onze tweede dag in Swaziland ondervonden we dat dit hier veel minder goed is. Op onze weg naar Hlane (Royal National Park) leek de weg in eerste instantie fantastisch goed; nieuw asfalt en bijna niemand om ons heen. Tot dat de weg uit het niets ophield met bestaan en we door townships, achtertuinen van mensen en door de rietsuikervelden een mooie omweg hadden gemaakt.
Eenmaal aangekomen bij Hlane kwamen we erachter dat onze kentekenplaat door de slechte wegen van de auto was gevallen. Dit leverde toch wel even een paniekmomentje op omdat we de grens naar Zuid-Afrika nog over moesten. Gelukkig duurde de self-drive in Hllane National Park niet zo lang (tegen onze verwachtingen in was dit echt een mini wildpark, binnen 25 minuten stonden we weer bij de uitgang) waardoor we snel konden uitvinden of we de grens wel over konden.
Gelukkig ging dit zonder problemen en zijn we aan het begin van de middag al bij Komatipoort aangekomen waardoor we alvast even een kleine self-drive in het zuiden van het Krugerpark konden doen. Tijdens onze 1,5 dag Kruger hebben we weer allerlei nieuwe dieren kunnen spotten, meerdere neushoorns, schildpadden, slangen, van alles! We hebben 1829289 buffels gezien die zich om onze auto heen hadden verzameld, maar het hoogtepunt was een privé moment met een luipaard, die opeens voor onze auto heenliep! Helaas nog steeds GEEN leeuwen 

Na een uitgebreid verhaal over onze minivakantie, ook nog even wat updates m.b.t. Silonque.
Alles gaat hier z’n gangetje. We hebben onze eerste regen gehad, nu is het hopen dat de Bush snel groen wordt. Op de Estate hebben we een dam dat nu ook gelukkig vol begint te raken, waar de dieren hier ook wel blij mee zullen zijn.
Een nadeel van deze regen is dat het ongedierte erger wordt. Onze eerste schorpioen hebben we al gespot en dagelijks hebben we dikke spinnen op bezoek die Patrick meestal wel weg wil halen. We hebben hier zelfs buiten af en toe last van dikke spinnen… Roman spiders (vieze grote spinnen die voor de regen komen) volgen je schaduw waardoor het iedere keer lijkt alsof ze je aan willen vallen!:O
Gelukkig hebben we ook leuke dieren op Silonque. De laatste weken zijn de giraffen hier lekker actief. Dit is natuurlijk super leuk voor onze gasten; het is echt een ervaring als ze door de giraffen ’s ochtends worden gewekt.

We zijn ondertussen echt gewend aan alle dieren die hier rondlopen. In het begin keken we nog op als we een warthog zagen lopen, nu wordt dat toch voor ons heel normaal.
Iets wat toch een uitdaging blijft is het samenwerken met mensen uit een andere cultuur. We merken dat ons personeel hele andere standaarden heeft dan dat wij gewend zijn.
Een aantal weken geleden hebben wij met iemand uit town een townshiptour gedaan (dit zijn een soort kleine dorpjes rondom de stad Phalaborwa waar de armere mensen in leven, ook ons personeel woont in deze townships). Hierbij zijn we langs een school, een dokter en bij mensen thuis geweest. Naast dat dit echt een ervaring is, is het verschil in normen en waarden voor ons hierdoor makkelijker te begrijpen. We zijn er ook een beetje van geschrokken… In Nederland zouden we dit ons echt niet voor kunnen stellen, maar hier leven nog steeds veel mensen zonder elektriciteit en moeten sommige mensen nog steeds op de grond slapen.
Ondanks dit gezien te hebben zouden wij deze tour aan iedereen hier adviseren, hierdoor wordt je echt weer even bewust van de luxe die wij allemaal hebben… en het is een goede aanvulling naast alle safari’s hier.

Onze vakantie in Nederland is nu echt in zicht… Voordat we jullie weer komen lastig vallen, gaan wij nog even twee weken goed genieten van de rust, natuur en het lekkere weer natuurlijk!

Tot snel!

Liefs, Patrick en Inge

P.S. Foto’s volgen op Facebook!

• 13 September 2015 - 10:50

Ralph En Carolien:

Hebben die leeuwen zich voor jullie verstopt of wat hebben ze? Als jullie over twee weken in Nederland zijn misschien een tripje Safaripark Beekse Bergen inplannen ;-)
    Have fun over there!

• 01 Oktober 2018 - 07:09

Niels Den Outer:

wat leuk!! veel plezier nog!